F-22 ADF F - 22
AIR DOMINANCE FIGHTER

from
DID

 

RED SEA OPERATIONS
add on for F - 22 ADF

F-22 ADF
ic_111.gif (67 bytes)
Recenze
Screenshoty
Konfigurace
Odkazy na výrobce a jiné  stránky
Patche , dema , ostatní soubory
ic_25.gif (58 bytes)
TYP : Simulátor stíhacího letadla USAF 3D akcelerace : ANO
LETADLO : F - 22 " RAPTOR " multiplayer : ANO
VELIKOST : 1 x CD DEMO : NE
SYSTÉM : WIN95 / NT
VYDÁNO : 1997 CENA CZ :
CENA US : 49.90 $
ic_111.gif (67 bytes)

 

ic_25.gif (58 bytes)  
INSTALACE

Bezproblémová. Určíte, zda instalovat/neinstalovat DirectX 5.0, zadáte platformu ( DirectX nebo 3Dfx) a určíte typ instalace. Při plné (doporučené) instalaci zabere hra na disku asi 200MB místa (u mne 155MB) a dalších asi 100MB je potřeba při běhu programu. Tady se mi stalo, že se hra odmítala   spustit s hláškou, že na disku není dostatek místa, ačkoliv na něm bylo   volných přes 500MB. Problém byl v nastavení velikosti virtuální paměti Windows 95. Je potřeba mít nastavenu velikost tak, aby součet s velikostí  paměti RAM dával alespoň 128MB, nebo ponechat standardní režim Windows 95, který upravuje virtuální paměť sám dle potřeby. U automatického režimu je pak nutno při problémech zkontrolovat, zda je na swapovacím disku dostatek volného místa. Má-li někdo 128MB RAM, je možné virtuální paměť pro Win95 úplně zakázat, vše se vejde do RAMky.

Instalace je ukončena dotazy na typ ovládání a zvukovou podporu. Současně s hrou se nainstaluje i online dokumentace. Obsahuje stejné informace jako  tištěný manuál a připadne mi kuriózní, když se tyto dvě dokumentace na sebe  vzájemně odvolávají ve stylu "podrobněji viz ...".

Jo, a při plné instalaci jede hra i bez CD v mechanice.

 

SPUŠTĚNÍ HRY

Na krabici je jako minimum doporučeno Pentium 133 a 16MB RAM. Je pravdou, že na této konfiguraci lze F22ADF spustit, ovšem spíše jako turn-based  strategii než jako simulátor. Při změnách pohledů počítač šíleně swapuje  a trvá řádově až 20 vteřin, než přepne požadovaný pohled. Např. u FLY-BY  zčerná obrazovka, ozve se zvuk prolétávající F22 a po "odlétnutí" naskočí  obraz. Pohled z kokpitu dopředu je sice trhaný, ale hratelnost tam je. Neměl jsem však trpělivost zkoušet nějaký dogfight, výše uvedené platí pro chvíle po startu a "vymetenou" oblohu v rozlišení 640x480 a nejnižší detaily.   V rozlišení 320x200 se to moc nezlepší, proto nemá cenu ho vůbec zkoušet.   Navíc je grafika 320x200 naprosto odporná.

Po zvětšení paměti RAM na 32MB se situace výrazně zlepší. Hra se sice skoro nezrychlí, ale výrazně poklesne nepříjemné swapování. Na této konfiguraci lze v rozlišení 640x480 s nejnižšími detaily F22 hrát.

Po instalaci akcelátoru 3Dfx ( Monster ) se situace radikálně změní.
Na P133 s 24MB RAM jede F22ADF v rozlišení 800x600 na střední detaily velmi uspokojivě. Scény na letišti jsou sice trhané, některé pohledy také (FLY-BY), ale pohledy z kokpitu jsou v zásadě plynulé. A to bych ještě řekl, že  přidáním paměti na 32MB by se tomu dalo pomoci, protože za trhání může nejspíš natahování textur z disku. Na této konfiguraci jsem sejmul dva  Suchoje 35 - jeden koupil Sidewinder ihned a bez manévrování, s druhým jsem  se trochu naháněl. Dogfight byl plynulý, jen pokud bylo přímo proti mně pásmo hor , došlo k menším trhancům (textury).

Na mém počítači s Pentiem 233MMX, 64MB RAM a 3Dfx kartou jede hra naprosto perfektně a plynule v rozlišení 800x600 s plnými detaily, s vyjímkou pojíždění na letišti, kde je patrné lehoučké trhání. I ten, kdo nemá 3Dfx, může na takovémto počítači počítat s plynulou hrou, ovšem ztrácí hodně na kráse. A jen tak na okraj - demo Falcona 4.0 je na stejném počítači téměř nehratelné.

UPDATE: Pár dnů po napsání předchozího odstavce jsem letěl misi s úkolem
zničit kanónem konvoj aut. Při útoku na tyto cíle začala hra ve fázi těsného
přiblížení tak trhat, že jsem musel snížit detaily na LOW.

 

POPIS HRY

Na ADFko vyšla recenze ve SCORE č.49 a LEVELu 1/98. Jak už to bývá, s něčím souhlasím a s něčím ne. Recenzent SCORE je navíc dobrý pohádkář. Dobře se to četlo, to jo, ale třeba příhoda s jedním nastartovaným motorem je blbost, protože jsem i na jeden motor v pohodě odstartoval. Hra běhá v rozlišení 320x200, 640x480 a 800x600 se čtyřmi stupni detailů (Low, Medium, High, Custom ). Zajímavé je, že rozlišení nemá výrazný vliv na rychlost. Takže, je-li na P133 s 16MB RAM hra v rozlišení 640x480 trhaná, je v rozlišení 320x200 trhaná a hnusná. Na P233 s 3Dfx není patrný rozdíl v rychlosti mezi rozlišeními 800x600 a 640x480.

Grafika je skvělá. Světla, efekty, výbuchy, stíny, průhledné trhance oblačnosti. Prostě 3Dfx. V tomto mne nejvíce mrzí lokace dějě hry. Pouštní krajina je přeci jen fádnější než třeba Evropa. Když se dole objeví textury města a 3D budovy, je to lehce cítit a člověk začne tušit, že Evropa by vyžadovala počítače vyšších tříd. S názorem SCORE, že grafika ADFka je o třídu horší než u JSF nemohu souhlasit. Mám sice jen demo JSF, ale na mém počítači je pomalejší a graficky na stejné úrovni s ADF. Hra navíc obsahuje vylepšeníčko SmartViews - pohledy na různé objekty v misích. Z hlediska simulátoru nevýznamné, leč k pokoukání hřejivé. Největší chybou grafiky mi připadají kondenzační čáry na koncích křídel. Normálně se tvoří při různých obratech a jsou pěkné. Letí-li ovšem objekt hodně vysoko, tvoří se ve všech režimech letu (i v přímém letu) a z dálky vypadají, jako když ve skutečnosti vidíte ze země JumboJet ve výšce 10 km. Velmi nepřirozené.

Zvuková podpora je taková, no, schizofrenní. Na jedné straně jsou fantastické sekvence (pohled FLY-BY), na druhé straně motory při startování naskočí ihned (jakoby bez startování). Nejvíc mě ale žere komunikace. Jednak je nepřirozeně potichá, což se omezením ostatních složek a poté celkovým zesílením odstraní, ale hlavně má příšernou modulaci. Akceptuji rušivé vlivy mezi mnou a AWACSem vzdáleným 150 mil. Ale navlas stejná modulace s rušeními a stejně nesrozumitelná mezi pojíždějící F22 a letištní věží - to je dost síla. Betty ( varovný systém ) je rozumět velmi dobře. V éteru se vyskytuje i dost komunikace mezi jinými letadly. Ta ovšem na rozdíl od komunikace vaší nezobrazuje textově na monitoru.

Ovládání hry je velmi podobné EF2000 ( což nepřekvapí ) a lze v pohodě vystačit s klávesnicí a myší. Já mám joystick F15 TALON a mít tak ještě plynovou páku ...

A teď to podstatné - dojem ze hry. F22ADF si mě získala snad v prvním okamžiku. Hra obsahuje rozsáhlou leteckou školu ( základní trénink, trénink zbraňových systémů, spolupráce s wingmany, taktika vzdušného boje, AWACS mise a volný let ), dále QUICK COMBAT, což je štreka kolem Rudého moře a také Tour of Duty se třemi kampaněmi. Letecká škola obsahuje celkem 37misí, kampaně pak 32 misí. Bohužel není přibalen žádný editor misí.

Zatím jsem absolvoval jen základní kurs v letecké škole a dvě mise AWACS. První dvě mise jsou šmoulézní - když zapnete autopilota, zmákne to kompletně sám. První mise - TAKE OFF. Zapnete autopilota - F22 sama naroluje na dráhu, sama komunikuje s letištěm, tj. žádá o povolení startu a tak, dokonce je komunikace bohatší, než když pilotujete sami. Pak F22 sama vzlétne a MISSION GOALS COMPLETED. U druhé mise je to podobné, i přibližovací okruh kolem letiště provede autopilot sám. Holt, "vot bolšaja těchnika". Naopak tankování bez AP se mi zatím nepodařilo. Lahůdkou je již ve SCORE zmiňovaná mise, v níž vypadne hydraulika. Nejde ven podvozek, nefunguje aerodynamická brzda a kormidla si dělají, co chtějí. V tomto stavu po vás chtějí přistát na břicho, pokud možno s přibližovacím okruhem kolem letiště. S vypětím sil jsem dovlekl splašeně se potácející letoun až k poslední zatáčce okruhu a nasadil na přistání. Věž mi ovšem neudělila povolení a přikázala obletět další okruh. V tu chvíli jsem myslel, že rozšlapu počítač.

Mise s AWACSem jsou realtimeovou strategií. Sedíte před obrazovkou AWACSu a řídíte více formací různých druhů a počtů letadel. První AWACS misi jsem udělal na podruhé se ztrátou 16 letadel a sestřelil jsem jich 17. Máte dáno několik podmínek pro splnění mise a nepřítel vám v tom úspěšně brání. Kromě plnění těchto požadavků musíte dbát i o takové maličkosti, aby vašim formacím nedošlo palivo ( posílat je k tankerům ), tankery si bránit a bránit i svůj E-3 Sentry. Např. ve druhé AWACS misi máte sestřelit nepřátelský AWACS. Protože se však pohybuje hluboko v nepřátelském území mimo dosah vašeho AWACSu, musíte odesílat vaše formace k vizuální identifikaci cílů. V mém případě, po dvou hodinách hry na kočku a myš jsem přehlédl dvojku Suchojů v mém týlu a pak už jsem jen pozoroval, jak útočí na můj AWACS a po jeho sestřelení mise končí fiaskem. Kouzelný prvek této strategie přestavuje možnost přepnout se double-clickem myši do kterékoliv formace F22 a poté hrát klasický simulátor, sestřelit cíle a vrátit se zpět do AWACSU. Misi ovšem nelze odehrát tak, že se na začátku přepnete do F22 a poté splníte úkoly. To se totiž nikdy nemůže podařit. Zbraňové systémy vašeho stroje na jednotlivé mise určuje počítač, do výběru se nedá zasahovat. Vozíte AMRAAMY, SIDEWINDERY, MAVERICKY a neřízené rakety či pumy, JDAMy.No a standardní kanón.

Letový model se mi těžko posuzuje, protože jsem ve skutečné F22 (zatím :-)) neletěl. Obecně ale F22 sedí ve vzduchu jako kachna a je děsně stabilní. Obrat po křídle s ní na rozdíl od Horneta rozhodně neuděláte, ale vektorizace tahu dopomůže k hezkým kouskům. Zaujalo mne, že vypnutí jednoho motoru způsobí uhýbání ze směru letu. To je dáno asymetrií tahu motorů a je to v pořádku. Mně se jen líbí, že to letový model zachytil.

Palubní elektronika je na vysoké úrovni a vše se točí kolem Stealth technologie. Automatika dokáže dle situace sama vyhodnotit správný režim systémů EMCON1 - EMCON5. EMCON1 je maximální stealth režim a v něm nemůžete např. střílet AMRAAMY. Obrazovky jsou velmi přehledné a velmi pěkně a názorně zpracovány. Vytváření TARGET LISTu je pohodlné a rychlé, cíl přidáte i kliknutím myši na obrazovce radaru. Když jsem zadal wingmanovi jako cíl civilní B747, odpověděl NEGATIVE a nezaútočil.

Ve hře jsem objevil i pár drobných nedostatků.

1) Po vysazení elekrických systémů zhasne HUD a MFD. Nemáte žádné údaje o letu. Přepnutí na externí kameru však kupodivu ukazuje údaje o výšce a rychlosti, tedy velmi podstatná čísla.

2) Při útoku na civilní B747 začal Boeing vypouštět klamné cíle (CHAFF nebo FLARE) a za jeho únikové manévry by se nemusel stydět ani leckterý Suchoj či Mig.

3) Došlo mi palivo a tím samozřejmě chcíply motory. Při zapnutém autopilotovi však dál slyšíte zvuk motorů - vypnu AP a je ticho. Zapnu AP- motory "běží".

4) Při rolování můžete "projet" wingmanem jak nůž máslem a nic. Zkuste to však na startovací dráze a uvidíte krásný výbuch. Rolující F15 se taky prolínají, dokonce i na dráze ( pohledy SmartView ).

5) Kuriózní příhoda. Letěl jsem "někam" na AP a kamoš prej "Ukaž, jak vysoko to vyletí". Tak jsem AP vypnul a dostal se na nějakých 50000 stop. No, a když jsem AP znovu zapnul, ten se snažil vrátit na původní kurs a výšku - střihnul si krásný výkrut a zatáčku a BOOM. Má F22 se srazila s wingmanem.

6) Pohled FLY-BY obsahuje autentickou sekvenci prolétávajího tryskáče. Efektní a působivé, jenže pro F22 prolétávající rychlostí 200 mil/h a rychlostí 1.2M je použita stejná sekvence.

Hra má samozřejmě i multiplayer, ale ten jsem zkoušel jen letmo na dvou vedle sebe stojících PC. Zatím mne nezaujal - pár předdefinovaných misí, není volba zbraní, oba protivníci startovali ze stejného letiště vedle sebe ze stejné dráhy ! Pak jsem v jedné misi stál za protivníkem. Osolil jsem motory, projel jeho F22 a odstartoval. Tento a spoustu jiných problémků by měl řešit patch od DIDů, tak uvidíme.

 

HODNOCENÍ

F22ADF je důstojný nástupce EF2000 a jistě osloví mnoho simulátormaniaků. S rychlým počítačem je to lahůdka, na pomalejších strojích jsou to vyhozené peníze. Za čas se jistě stane nevýhodou pevný počet misí. To by mohl pomoci vyřešit datadisk RED SEA OPERATIONS a konečné řešení přinese datadisk Total Air War od DIDů, kde má být krom jiného i podrobný editor misí.
Nakonec jsem si po pár dnech zvykl i na tu "zašuměnou" komunikaci. To by mohl zlepšit momentálně připravovaný patch, který celkově přinese dost změn.

S F22ADF může s klidným svědomím počítat i začátečník. Jak se bude líbit zkušeným harcovníkům nevím, protože já patřím spíše do skupiny první.Nezvyklé AWACS mise se mi po počátečních rozpacích velmi zalíbily a je mi jasné, že je poletím vícekrát tak, aby poměr ztrát byl co nejlepší (první pokus 16:17, další 5:22 pro mne).

Kdybych se dnes měl rozhodovat znovu, zda F22ADF koupit, rozhodně bych koupil. Největší chybou v mých očích je to, že se mi F22 jako letadlo moc nelíbí a kdyby to byl "F14ADF", tak bych si ho bral i pod polštář.

"VSW"

I VY SEM MůŽETE POSLAT SVůJ NÁZOR NEBO HODNOCENÍ !!

ic_111.gif (67 bytes)

 

ic_25.gif (58 bytes)

adf_1s adf_2s adf_3s
adf_4s adf_5s adf_6s adf_7s adf_8s
ic_111.gif (67 bytes)

 

ic_25.gif (58 bytes)

MINIMÁLNÍ DOPORUČENÁ
Pentium 133 Pentium 200 <
16MB RAM 32 MB RAM
VGA 800x600x64k/ 3D accelerator or AGP
SB 16 compatible SB AWE 32
2x CD ROM 8x CD ROM
mouse HOTAS joystick
mouse
ic_111.gif (67 bytes)

 

ic_25.gif (58 bytes)

Digital Image Design - výrobce
F - 22 AIR DOMINCE FIGHTER - simulátor
JINDE O F22 ADF
Wim-D's F-22 Stealth Fighter Page - nejen o F-22 ADF
The Flaming Lawndarts - F-22 ADF page
WarDogz Independent Mercenary Corps - F-22 ADF page
64th Global Fighter Squadrons - F-22 ADF page
Fox ONE
Screenshoty - velké množství screenshotu
GameSpot - o F-22 ADF
ic_111.gif (67 bytes)
ic_25.gif (58 bytes)

LOGFILE.ZIP 4,34 kB info - umožní hrát jednotlivé mise z Tour Of Duty
WEBUPDATE.EXE 177 kB 13.03.98 - patch pro ADF Glide & Direct3D / on-line instalace /

Email pro FSB (připomínky, názory, návrhy ) Na stránku IN ACTION Page UP
RED SEA OPERATIONS
add on for F-22 ADF

 

 

from
SIM TECH

ic_111.gif (67 bytes)
Recenze
Screenshoty
Konfigurace
Odkazy na výrobce a jiné  stránky
Patche , dema , ostatní soubory
ic_25.gif (58 bytes)
TYP : Simulátor stíhacího letadla USAF 3Dfx : ANO
LETADLO : F - 22 " RAPTOR " multiplayer : ANO
VELIKOST : 1 x CD DEMO : NE
SYSTÉM : WIN95 / NT
VYDÁNO : 1998 CENA CZ :
CENA US :
ic_111.gif (67 bytes)

 

ic_25.gif (58 bytes)
ic_111.gif (67 bytes)
ic_25.gif (58 bytes)

RED SEA OPERATIONS je rozšíření o více jak 30 nových misí, rozdělených do 4 následujících kampaní:

The Egyptian Tour
Saudi Arabian Tour
Ethiopian Tour
The AWACS Tour


MÁTE-LI NĚKDO TENTO SIM , MŮŽETE SEM POSLAT SVůJ NÁZOR NEBO HODNOCENÍ !!

ic_111.gif (67 bytes)

 

ic_25.gif (58 bytes)

MINIMÁLNÍ DOPORUČENÁ
Pentium 133 Pentium 200 <
16MB RAM 32 MB RAM
VGA 800x600x64k/ 3D accelerator or AGP
SB 16 compatible SB AWE 32
2x CD ROM 8x CD ROM
mouse HOTAS joystick
mouse
ic_111.gif (67 bytes)

 

ic_25.gif (58 bytes)

SIM TECH - výrobce
RED SEA OPERATIONS - simulátor
Tech Support - pomoc s RSO
JINDE O RED SEA OPERATIONS
CD Shareware - o Red Sea Operations
GAMEZONE - o Red Sea Operations
CD MAG - o Red Sea Operations
ic_111.gif (67 bytes)
ic_25.gif (58 bytes)

SIMULATOR.EXE

Email pro FSB (připomínky, názory, návrhy ) Na stránku IN ACTION Page UP

Text by Petr "VSW" Vacenovský
Design Petr"Shark" Kerle
Last update 19.11.2000