F4 FALCON 4

 

 

from
icg_mp.gif (1312 bytes)
Microprose

f4_co.jpg (8413 bytes)

ic_111.gif (67 bytes)
Základní informace
Recenze
Screenshoty
Konfigurace
Odkazy na výrobce a jiné  stránky
Patche , dema , ostatní soubory
ic_25.gif (58 bytes)
TYP : Simulátor letadla  USAF 3D : ANO
LETADLO : F-16 C "Falcon"   Block 52 multiplayer : ANO
VELIKOST : 1 x CD DEMO : ANO 1/2,2/2
SYSTÉM : WIN98 / NT
VYDÁNO : 12.12.1998 CENA CZ : 999,-
21.12.1998 v ČR CENA US : 39.90 $

ic_prub.gif (280 bytes)

ic_111.gif (67 bytes)
ic_25.gif (58 bytes)
F4 f4 F4
f4 f4 f4 f4 f4_8s.jpg (1210 bytes)
ic_111.gif (67 bytes)
ic_25.gif (58 bytes)

 
PRVNÍ DOJEM

Protože jsem na tento sim čekal skoro 4 roky, tak jsem ani vteřinu neváhal a hned 21.12. běžel do obchodu abych si F4 koupil. Zaplatil jsem 1.999,- Kč za krabici , které je asi 2x silnější než je u her běžně zvykem. Samozřejmě jsem nevydržel čekat až domů a už v autě jsem na křižovatkách, když svítila červená, rozbaloval a prohlížel co sem to vlastně koupil.
Co jsem zjistil ? Mimo CD se simulátorem je v krabici několik tenkých manuálů, mapa a co především - téměř 600 stránkový manuál s popisem všeho možného o F4.
Začnu tou méně příjemnou věcí. Tou je mapa. Nechť mi Microprose prominou, ale je uplně na ...nic... nevim jak jinak to slušně říct. Mapa korejského poloostrova je velice malá ( asi 4x A4 ) a údajé v ní jsou téměř nečitelné.Takže orientovat se podle ní je téměř nemožné. Kdo jste viděli perfektní mapu F-15 nebo iF-22 tak víte o čem mluvím. Připadá mi to, jako by mapa pro F4 byla původně větší, ale dodatečně při tisku zmenšena a tím pádem její rozlišení je naprosto nedostatečné a písmo nečitelné. Prostě zbytečný kus papíru, který by nahradila vytržená stránka ze školního atlasu. Škoda.
Manuál
Tak to už je o nečem jiném. Celkem podrobné popisy radarových modů, zbraní a celkově F4, že si  proniknutí do simulátoru vyžádá poměrně dost času. Nic pro rychlé střelce a EASY mód, který je ale  ve FALCON4 také.
Instalace  
-bez problemů. Mé doporučeni je Typical (cca 310 MB), které obsahuje všechny potřebné soubory pro sim , ale nenahravá na disk animace mezi jednotlivými akcemi které  pro vlastni sim nejsou důležité. Ty zaberou kolem 260 MB a podle mě se klidně mohou tahat z CD ( při instalaci Typical). Před instalací je doporučeno defragmentovat HD !
Nastavení + interface
 - uživatelský interface je velice příjemný, vše je uspořádáno celkem logicky a i grafická podoba je na úrovni. Nastavení všech možných parametrů je rychle a jasné. Volíte údaje o sobě, grafické nastavení , zvuk a ovládání. Asi nejdúležitější je nastavení grafiky, které je v závislosti na výkonosti vašeho PC. Na mém PC (C300A>450,128RAM,CL TNT) jsem nastavil vše na maximum a F4 běží průměrně na 30FPS, což je pro simulátor dostatečný výkon. Tato rychlost ovšem vyrazně poklesne, pokud se pustíte do kampaně. Vzhledem k počítání celeho virtuálního bojiště, které zaměstnává CPU na plný výkon, poklesne framerate na zhruba 15-20 FPS.
Grafika + zvuk
- grafika je podle mě skutečně na úrovni.Na testovací konfiguraci relativně je plynulá, kazí ji jenom občas se opakujíci segmenty krajiny . Nejedná se o "placku" pokrytou texturami, ale o skutečně členitou krajinu s různými texturami ( les, pole, ...).Zvuk také není špatný, téměř každý objekt ( letadlo, SAM, AAA,...) má svůj typický zvuk pro RWR, probíhá i komunikace s AWACSem, mezi ostatními letadly  atd.
Trochu mi ale vadí určitá titěrnost symbolů na radarech a RWR. Někdy je totiž poměrně obtížné určit (vybrat) konkretní cíl (informaci). RWR je nutno přepnout na MFD, protože v malé podobě nad levým MFD je téměř nepoužitelné. Vůbec totiž není možno rozeznat o jaký cíl se jedná. Něco sice napoví zvuková signalizace, ale stále je to nedostatečné. V tomto je výrazně lepší již dva roky starý Back To Baghdad.
Letový model + avionioka
- Nikdy jsem ve skutečné F-16 neseděl - bohužel. Každopádně si myslím , že i v této oblasti je  F4 na vrcholu dnešních simulátorů. Jsou situace, kdy je problém udržet letadlo ve vzduchu, nemůžete si dělat manévry jak vás napadnou atd. Ale tak to má být, že.;-)) Množství radarových modů je veliké a jejich nastavování dá pořádně zabrat. Bez manuálu je téměř nemožné proniknout do všech detailů nastaveni APG-68 a ostatních komponent.Ale o tom jsou pořádné simy.
Ostatní
- k dispozici je vše, co se od moderního simulátoru očekává. Možnost spojení po síti nebo internetu, kampaně i jednotlivé mise. Zajímavé jsou i trénikové mise a vcelku rozsáhlý katalog všech možných letadel, pozemních cílů, ... ,které vás mohou v F4 potkat.

Celkový dojem ?
I přes některé nedostatky a mouchy ( ale který sim je bez problemů )  jednoznačně pozitivní.  F4 podle mě zaujme jak piloty, kteří se se simulátory teprve seznamují -  díky svému EASY modu , tak i "protřelé" virtuální piloty, kteří hledají maximalní možnou realitu jakou  je možno na PC dosáhnout (v rámci možností ).

Tolik k mému zběžnému seznámení se s FALCON4.

28.12.98
"SHARK"


RECENZE

Tak, a je to ! Pred nejakými tromi týždňami som sa aj ja zaradil medzi Falkoňákov. Dôvodom prečo až tak neskoro bol môj názor, že tento sim ešte doteraz nebol v pre mňa akceptovateľnom stave. S vydaním patchu 1.06 som ale názor zmenil - možno aj preto že už bol „na spadnutie“ patch 1.07, ktorý mal Falcona dostať do podoby sľubovanej Microprosom pred dávnymi. mesiacmi. Takže som to kúpil (len tak mimochodom, momentálne predávaný Falcon je už rovno verzie 1.06 - takže stačí posledný patch pre update na 1.07). Po bezproblémovej inštalácií a preštudovaní manuálu (ktorý je perfektný) - samozrejme že nie celého (má cca 500 strán a jeho informačná hodnota je značná), ale len základných vecí aby som bol vôbec schopný aspoň vzlietnúť - som sa „usadil“ do kokpitu F-16ky a vydal som sa „brázdiť vzdušný oceán“.
Uplynulé tri týždne môžem jednoznačne opísať ako intezívne študovanie manuálu a novovydanej vynikajúcej príručky stratégie v snahe zvládnuť F-16kové lietanie čo najlepšie (skúsenosti z iných simov, hlavne tých lepších ako F-18 Korea a F-15, sú na nezaplatenie a prispejú k rýchlejšiemu prieniku do „tajov“ Falcona
; preto sa aj v rámci tejto akejsi „recenzie“ budem odvolávať na tieto simulátory). Musím povedať že spomínané knižné publikácie (manuál a príručka stratégie) formou svojho spracovania výrazne zvyšujú hodnotu tohto simulátora. Takže aké sú moje prvé dojmy ?

Predovšetkým, Falcon je mimoriadný „žrút“ hardwaru a čím lepšiu zostavu máte k dispozícii, tým lepšie. Moje dojmy z tohto simulátora sú nadobudnuté prostredníctvom nasledovného počítača:

procesor - Intel Celeron 333 MHz (pretaktovaný na 416 MHz)
pamäť - 160 MB SDRAM PC 100
grafika - S3 Virge 4MB + 12MB Diamond Monster 2 (Voodoo 2)

S detailami nastavenými takmer na maximum (v súlade s odporúčaniami uvedenými v manuále), možno povedať že sim behá plynule (sem-tam nejaké to cuknutie v graficky náročnejších scénach - darmo, chcelo by to procesor 450ku, alebo lepšie 500vku). Už prvý dojem z tohto simu bol, že autori sa miestami vyhrali s detailami (napríklad oblak prachu a odparenej gumy pri dosadnutí lietadla na dráhu), a niekde zase zachovali priemernú úroveň kvality. Pri lete nad horským masívom som si napríklad všimol na vrchole jedného z kopcov niečo divné. Keď som sa dostal bližšie zistil som, že je to astronomické observatórium - neviem na akej úrovni má severná Kórea astronómiu, ale ako nápad je to zaujímavé. Menej podarený už ale bol spôsob umiestenenia jednotlivých budov observatória na kopci - kým niektoré objekty „sedeli“ na jeho povrchu, iné len tak volne „trčali do vzduchu“.
Ďalší lapsus som zaregistroval pri externom pohľade na nepriateľské lietadlo (shift+6) - po jeho zvolení som uvidel len dymovú stopu za motormi, ale lietadlo nikde. Trvalo to asi 10sec kým sa zobrazilo. Iný krát sa mi stalo, že pri tomto pohľade sa zobrazil kus krídla nepriateľského lietadla pohybujúci sa priestorom a až po hodnej chvíli sa ukázalo celé lietadlo. Keďže ale v záujme zachovania autentičnosti a realizmu externé pohľady skoro vôbec nepoužívam, tak tento defekt mi až tak nevadí.
Za oveľa závažnejšiu chybu považujem kiks ATC (Air Trafic Controller - vojenská obdoba civilného dispečera) ktorý mi pri mojom pristávacom manévri (s tým že mi ho samozrejme povolil) posadil tesne „za prdel“ môjho wingmana ktorému tiež povolil pristátie. Tak som trocha zneistel (mohol som sice prerušiť pristávanie), ale bol som zvedavý ako to celé bude pokračovať. Ja som dosadol na dráhu, wingman tesne za mnou. Ďalší vývoj situácie je samozrejme jasný - ak som nechcel skončiť v poli za dráhou musel som začať brzdiť, čo malo za následok že ešte pomerne slušne „rozfofrovaný“ wingman zachytil svojim krídlom moje a skončili sme obidvaja ako hŕba šrotu. S týmto  problém som sa ale stretol len jediný raz z pomerne veľkého počtu letov ktoré som doteraz absolvoval (možno je to chyba programu, možno vedomá implementácia zlyhania ľudského faktora ATC - potom je to bomba; len tak na okraj, v spomínanom prípade bola v úlohe ATC žena - keïže so mnou komunikoval ženský hlas - žeby to navádzanie na pristátie bolo „domrvené“ kvôli tomu ? Žeby to programátori Micoprosu domysleli až tak ďaleko ?).
V čom je ale Falcon - ak nie prevratný - tak značne prepracovaný, to je komunikácia a vôbec celý systém vedenia leteckej kampane - v tom asi nemá konkurenciu medzi súčasnými simulátormi.

LETOVÝ MODEL

Zoberúc do úvahy základné aerodynamické princípy a fakt že do riadenia F-16ky dosť „fušuje“ palubný počítač, je prejav správania simulátora (pokiaľ sa to dá takto teoreticky posúdiť) s vysokou pravdepodobnosťou  značne realistický.

AVIONIKA

Mám pocit že je prepracovaná do najmenšieho detailu. V tomto smere sa dá simulátoru vytknúť len máločo. Prepracovaný realistický radar, zbraňové systémy, palubný počitač - jednoducho paráda.

GRAFIKA

Má svoje pozitíva, ale aj negatíva. Pri pohľade z kokpitu (pôvodný nie je po grafickej stránke príliš vydarený, je vhodné ho nahradiť novým - tých je mimochodom niekoľko a treba povedať že spracovaním sú lepšie ako originál) na krajinu vyzerá svet „za plexisklom“ celkom dobre, ba dalo by sa povedať veľmi reálne - pokiaľ ste v dostatočnej nie príliš veľkej výške (príliš vysoko, detaily krajiny zanikajú a zlievajú sa do väčších celkov - to je ale OK).
Čo mi ale po grafickej stránke najviac vadí sú textúry letísk. Kým z výšky vyzerajú všetky letiská nádherne, horšia je situácia v ich bezprostrednej blízkosti, kde si nemožno nevšimnúť „pixelovitosť“ povrchu - hlavne pozemné značenie vzletovo-pristávacích a rolovacích dráh je dosť „rozprskané“ (skúste to porovnať s hladkými dráhami F-18 Korea, alebo F-15). V niektorých lokalitách nie príliš dobre pôsobia aj opakujúce sa segmenty krajiny - ale to môže byť vec názoru a nedá sa to jednoznačne prehlásiť za negatívum. Celkovo ale krajina pôsobí pesimistickým až ponurým dojmom - a to aj za bezoblačného slnečného dňa (ani sa to len nepribližuje krásnemu slnečnému počasiu v F-18 Korea alebo F-15 - dá sa to ale trocha korigovať utilitkou SkyFix; Slnko vyzerá vo Falconovi dosť biedne).
Aj let nad súvislou vrstvou oblačnosti sa líši od reality - oblaky zhora totiž vyzerajú trošku inak (pokiaľ to môžem posúdiť na základe svojích aeroklubáckych skúseností). Let pod súvislou vrstvou oblačnosti pôsobí dojmom, že čochvíľa začne pekne nechutná búrka s parádnymi bleskami (samozrejme že nezačne, ale ten dojem je veľmi silný - mraky sú ťažké, oceľovosivé, búrkové ...).
Za vyložene slabé považujem efekty výbuchov (napríklad s výbuchmi v F-15 sa to nedá ani porovnať), ktoré nejako mimoriadne nezlepšil ani patch 1.07. Aj dymové stopy za raketami majú podľa môjho názoru  rezervy v spracovaní. Globálne to ale nie je až také zlé ako by sa mohlo zdať z predchádzajúcich riadkov. Možno povedať že krajina Falcona sa snaží o celkovo realistický výzor čo sa v podstate aj darí (aj keď niekde menej, inde možno viac) - hlavne ak máte grafické nastavenie blížiace sa  vyšším hodnotám (alebo najlepšie maximálnym). 

KOMUNIKÁCIA

Tak toto je veľmi silná stránka Falcona a v tomto smere mu nemožno asi nič vyčítať.

ZÁVER

Čo mi ale vo Falconovi najviac vadí je spracovanie RWR, ktoré sa síce inštaláciou patchu 1.07 zlepší, ale stále to nie je ono. Ďalšia „vada“ (teda aspoň z môjho pohľadu) je padlock pohľad, ktorým možno „zamerať“ len objekty pred lietadlom - veď predsa pilot F-16 sa môže pozrieť aj na nepriateľa za sebou, nielen pred sebou (takéto obmedzenie sa mi nejako nepozdáva - zase by som notoricky upozornil na padlock pohľady F-18 Korea a F-15).

Môj celkový dojem z Falcona je aj napriek niektorým výhradam jednoznačne pozitívny. Falcona (spolu s F-15kou od Jane’s) zaraďujem medzi najprepracovanejšie a realite najbližšie simulátory ktoré sa dnes dajú kúpiť. A komu ide o ozajstnú leteckú realitu, nemôže si dovoliť Falcona nemať !!!

06.08.99
                                                                                                                        "NINJA"

ic_111.gif (67 bytes)
ic_25.gif (58 bytes)

RECENZE

Pred par dny sem se rozhod trochu dukladneji prozkoumat Falcon 4.0

Po vikendu stravenyho u hrani kampane falcona sem samou zurivosti malem rotflakal pocitac a proklinam tvurce tyhle hry ze ji vubec vydali v takovymhle stavu.Zni to asi trochu divne Falcon je bezesporu vybornej napad na vytvoreni simulatoru a Microprose to mysleli dobre ale napad je jedna vec a samotny vytvor ta druha. Falcon se svou kampani je to nejlepsi co muzeme dostat nebyt tech hroznejch a sorry neomluvitelnejch chyb mam pocit ze betatesteri ac sou to lidi ktery se zabejvaj simama uz asi  dlouho toho bud strasne moc zanedbaly nebo se na ne programatori vykaslaly.

Chci tu popsat veci ktery v tehle hre nemaj bejt a to ze nezmizely ani vydanim patche 1.07

Chci jenom rict ze pokud se chcete ponorit do kampane opravdu hluboko a tu hru hrat jakoby ste tam byly dejte ruce pryc protoze vas ceka jen sklamani.

Popisy grafiky,avion.,atd uz popsalo spoustu lidi prede mnou tak se do nich pustime.

KAMPAŇ

Pokud si vyberete obtiznost vetsi nez Cadet ceka vas peklo,DPRK ma asi 800 letadel a z toho 2/3 stihacu jako Mig29 a SU27. Hral jsem kampan Iron Fortress kde mate za ukol udrezet pozice a pockat na posily ktere jsou na ceste.Mate k dispozici take letadlovou lod a 60 letadel na ni.

Jako prvni prioritu jsem povazoval zadrzeni nepratelskych pozemnich sil a tak jsem se rozhodl znicit vsechny pristupove mosty.Jakozto planovac misi se jiz od zacatku chova jako uplnej magor vetsinu misi planuje hluboko do severni casti DPRK to znamena jistou smrt pro piloty kteri na ni leti. Vybral jsem BARCAP a znicil vetsinu pristupovych mostu pri dalsi misi ten zbytek.Naridil jsem Wing. aby zautocil na muj cil /most a hra se zhroutila.

Zkousel jsem to samy a vzdy pri tomto prikazu sla hra k zemi.Jako druhou prioritu jsem povazoval znicit nepratelska letiste.Jeste nez jsem vzletl kouknul jsem se jak sou na tom mosty a malem me trefil slak.

Behem dvou a pul hodiny byla polovina Zeleznych mostu v plnne funkcnim stavu.Ty dementi ze Severni Koreje nemaj ani co zrat ale delniky maj asi nejrychlejsi na svete,takze prvni chyba hry,pobliz nebyla ani jedna jednotka vybavena pro opravu znicenych mostu jenom samy BMP.Dalsi mise Letiste. V planovaci mysi uplnne chybi volba ktera byla v f-15 od Janes a bezesporu je jedna z nejdulezitejsich veci.Totiz pridelovani cilu jednotlivym clenum letky.Napriklad je nemozne kdyz utocite na letiste ktere ma dve runwaye priradit jednu runway sobe a svemu wingmanovy a druhou pridelit elementu 3a4. Vsechna letadla zautoci na stejnou runway a dokonce na stejnou jeji cast takze zniceni je vylouceno.Ke vsemu me Microprose pripada ze si dela z hracu srandu, v predchozim patchi 1.06 totiz vsichni zautocily na cil vsim co mely a ted je podle nich oprava to ze kdyz letis znicit letiste tak tvoji inteligentni piloti shodi jenom dve BLU109 z poctu 12 !!.Takze musis nalet opakovat celkem 6x a to nikdo neprezije protoze behem chvilky je ve vzduchu plnno stihacu a SAM do do tebe pere o sto sest. Chybi zakladni prikazy jako Zautoc primarni zbrani nebo shod vsechno co mas.Dalsi sok my spusobilo kdyz priletajici migi 23 si to vesele pristavaj na uplne vykraterovanou runway a prejizdej po kraterech jakoby to nebylo letadlo ale nejakej off road.Tak sem to skusil taky a rozsekal sem se na sr... Jo hold Mig neni F-16 ten vydrzi vsechno.Takze ma vubec smysl utocit na letiste kdyz to nema zadnej vliv na nepratele?? Znicil jsem jeste par letist vetsinou bez pomoci uplne blbejch wingmanu a po priletu na zakladnu rychle zkontroluju skody:

Letiste je v provozu a runway kterou jsem pred 40 minutami uplnne zrasil je napsano repaired.Zase to samy kdo spravi runway za 40 minut? A hlavne sakra cim? i kdyby v hangarech na to mely stroje tak vsechny hangary a  skladiste jsem znicil.Uz v tyhle fazi sem se na to chtel vykaslat ale vydrzel jsem a pokracoval treti podle me dulezitou prioritou a to je zasobovani.Ve falconu jsou k tomu urcene skladiste „STORAGE AREA“ FUEL DUMP atd. zacal jsem postupne od skladist benzinu zbrani po tovarnu na jidlo prez elektrarny a namorni zakladny po napadani zasobovacich letadel.A?? Leda Ho...Letecke zakladny maji v statusu stale napsano Supply Full. Nejelepsi je ze pokud znicite 20migu behem par hodin mu je vsechny doplni.a Vam prijdou po 24 hodinah tak akorat 2 F-16 ke kazdy peruti.Reknete mi jak ale muzou pristat zasobovaci letadla na rozsekany runway?

Jo muzou.Ok kam ale daj ty letadla kdyz nemej zadnej hangar?? nikam proste sou tam.Kde vemou ty letadla Benzin kdyz maj zniceny vsechny nadrze?Jediny co snad vopravdu ubejva jsou pozemni sily.Znicil jsem vetsinu armadnich zakladen „ARMY“ kde se doplnuje palivo a zbrane vrtulnikum ale vrtulniky litaj stale dal a strilej.

Moch bych takhle pokracovat az do umoru takze zaver clanku o kampani NEZNICITELNY.

AI, WINGMENI A KOMUNIKACE

Pokud letite na misy proti nepratelskym letadlum musite spolehat hlavne samy na sebe protoze moc velke pomoci se vam od ostatnich letek nedostane.Kdykoli jste v pruseru a zavolate AWACS o pomoc uslisite leda tak "Sorry you are you own" a "No assets are available" . Blbost k cemu letaj v oblasti hlidky CAP? nebo SWEEP?

Rozhodne velka chyby programu.Nekdy je opravdu dulezite aby wingman poslouchal co mu reknete ale to by to nesmel bejt arogantni blb.Prikaz Weapons Hold vime vsichni dobre co znamena.Chapu ze kdyz se na nas z 11 hodin ritej ve stejny vejsce dve SU27ze neni moc casu na keci a je treba je sejmout ale kdyz jsi v nepratelskym uzemi je blbost aby wingman utocil na SU-25 ktery letej o 10 000 niz . Upouta pozornost jejich ochrany a z utoku je prd protoze nas brzo sejmou.Jakmile vystrelis AMRAAM na max.moznou vzdalenost z 98% se netrefi.Wingman vystreli AMRAAM na cil vzdaleny ale apsolutne mu nedochazi ze musi taky pouzivat ostatni rakety protoze zasoby AMRAAM dojdou behem prvnich dvou hodin kampane a dalsi uz nedostanes.Tedy velice malo.Jsme u toho velmi zritka umej ostatni piloti pouzivat AIM9M a uz vubec nepouzijou AIM9P.Proste je maj na podvesu a nechaj se sestrelit.Je zajimavy ze piloti DPRK umej pouzivat IR rakety typu Rear Aspect ale tvoji piloti ne.To sou sakra piloti na prd.V pozdejsi fazi kampane mas k dispozici uz jen rakety AIM9P a pokud letis na cistici nebo obranou misi musis pilotovy po vzletu naridit aby se vratil domu protoze on nebude strilet jedinou raketu takze ti je na nic a hlavne ho sestreli a budes mit o jedno letadlo min.Ja osobne bych toho pilota zastrelil s chuti sam.Ti kdo hrali F-15 vedi o cem mluvim skvela komunikace ktera ve falconovy uplnne chybi jako treba zakladni prikaz „Stores Check“ kdy vam ostatni clenove letky zdeli kolik jim zbyva zbrani AA ci AG.

Ve falconu musite dat externi pohled a odklikat az se objevi vamy pozadovany clen letky a kouknout se mu na podves co jeste nese za zbrane,tak tohle nema z realitou co delat.Komunikace je hlavne o prehravani zprav z jinnych letadel coz je mi k necemu tak z 20%. chzbi prikaz SORT BANDITS”,hlaseni o kontaktech tveho wingmana jsou uboha skoro k nicemu.Kdyz letis BARCAP a AWACS ti prideli cil ktery mas zmicit asi po peti vterinach ti zase rekne abyses vratil na puvodni trasu ale toho banditu za tebe nikdo nesestreli.Takze abys misi splnil musis porusit prikaz AWACSu a sestrelit ho, to je neomluvitelna chyba ktera po peti nebo sesti patchich musi bejt zanama.Myslim si ze Microprose o tomhle moc dobre vi ale misto toho aby odstranovala takhle zavazny chyby tak radsi dela takovi hovadiny jako kokpit pro 1024x768 kterej bude na nic.Falcona hraju na PIII 550,256MB,TNT2,HDD SCSI UW2 LVD,a hra se seka i v 800x600.Planovac misi vsem letadlum ktery letej na CAS,INTERD,BAI nalozi GBU.To je nejvetsi blbost jakou sem kdy videl nicit pesaky laserovejma bombama.

Jediny vysvetleni Microprose sou liny vyhrat si z detaily.Takhle musis vsechny letky vyzbrojovat sam a napsat si cislo posledni letky aby po par hodinach udelal to samy.A pokud chces aby letadla znicila alejspon neco z nepratelskych vozidel musis preskocit do jine letky vsechny je manualne vyzbrojit a preskocit zpatky do sveho letiste.Kdyz zkusis ponechat nastaveni jak je a poletis na CAS s wingmanem ktery nese GBU a das mu prikaz aby zautocil na skupinu tanku tak se na tebe leda tak... a lita si tam a zkousi je zamerit ale pochopitelne se to na jedouci tanky dela blbe takze to dopadne tak ze letis domu a tvuj inteligentni wingman nese vsechno zpatky.

Opravdu skoro nikdy nevystreli tyto bomby na tanky a kdyz jo tak se na 100% netrefi.SEAD mise je to samy Wingman neumi pouzivat raketu HARM i kdyz jeji pouziti je velice jednoduche.Nevystreli a misto toho se snese primo nad cil a necha se sejmout.V patchi 1.07 je do vinku pridana nova vlastnost. SA-7 squad strili rakety AA asi do 7-9 tisic stop to same plati pro BMP. nalety se tak musi provadet hlavne zpusobem DIVE-TOSS a nesmis se priblizit k zemi jinak si mrtvej.Je sice krasne ze Microprose koukaj tak na realitu ale to hosi zapomneli ze musej naucit i tveho wingmana aby pouzival tuto taktiku.Ten stupidni kacer se snese do 2 tisic stop a nezly staci vypustit bomby tak je po nem.Takze veskere nalety musis delat sam protoze o tve piloty prijdes.Nejvetsi pecku mi dalo kdyz me nekdo sestrelil v 5 tisicich a pri debrifingu jsem se dozvedel ze to bylo M1976.Je skvely ze delostrelectvo pouziva tyto granaty i ve vzduchu.Priste na me vysteli sedlak z traktoru.

Chybi prikazy jako BREAK,MUSIC,SANITIZE,nejde komunikovat se cleny tve skupiny,myslim tim treba escortou sead eskortou atd.Pokud udernou skupinu sestreli po ceste sead escort si to kali dal na urcenou pozici a vubec si neuvedomuje ze je to naprosto zbytecny.V planovaci misi nelze upravit trasu pro ostatni cleny Package treba kdyz letis jako escorta nemuzes menit trasu uderne skupiny takze ta si to sneruje primo pres stanoviste SA-2,5 ve dvaceti tisicich a najednou zjistis ze jsou dole.Chybi jakakoli komunikace treba kdyz ti sejmou eskortu tak to vetsinou zjistis az kdyz je pozde.Vseobecne jsou na tom nepratele co se inteligence tyka na velmi vyssi urovni.Letadlova lod: Nese smrtici F-14 ktery se chovaj jako totalni pitomci.Zapominaj ze nesou AIM54 Phoenix a zasadne je nepouzivaj.Vetsinou vystrelej minimum raket ktere nesou a pri boji nejsou napomocni.Kazda F-14 ale prece muze vystrelit rakety az na sest cilu soucastne na to tady ale zapomente tady se to nestane.F/A-18 ktery litaj na mise CAS nebo BAI nesou zasadne jednu bombu GBU.Microprose ma pravdu v jedne veci :co neznicis sam pravdepodobne to za tebe nikdo neudela pripomina mi to trochu akcni hru nezli simulator,myslim ted inteligenci ne letovy model a avioniku k te nemam co dodat.ATC ktery mi dal povoleni pristat na runway 14 me po dosednuti serval „Next time clearence before landing“ to uz sem ho chtel poslat do pr.. ale zadnej takovej prikaz sem tam nenasel to je dalsi minus.Naopak kdyz sem se pri pojizdeni na start nacpal na drahu pred ostatni letadla tak me nic nerek.Co se tyka plozky INTEL v kampani tak je zcela nepouzitelna subpolozka OOB „order of battle“ kde se maji zobrazovat updaty poskozeni,strat,sestrelu,doplnovani zasob atd.Mel jsem sest letadel a pri doplneni me daly dalsi tri ale tato polozka stale ukazovala 6.DPRK mel znicene letiste 0% operational ale stale z nej letala letadla zeby Fog of War? asi tezko.DPRK dostava zasoby kazdych 5 hodin zato ja kazdych 24.On ma ale znicene vsechny pristavy,depoty,weapons depoty a stale ma supply full? Ja mam take napsano supply full a jakto ze tedy nemam jedinou AIM 120 Amraam?Naprosta realita avioniky a letoveho modelu mi daleko vice sedi treba v FA/18 nebo v F-15 tady tohle je spis akcni peklo nezli dobra hra pokud samozrejme nehrajete jenom dogfight nebo single mise ale dynamicka kampan to bejt asi mela ale nema to sni co delat.

Tech chyb je tu asi dvakrat tolik ale uz me bolej ruce,du radsi k rybniku.

13.08.99
                                                                                                                        "SLEPEJŠ"

ic_111.gif (67 bytes)

ic_25.gif (58 bytes)

RECENZE

Zdravím všechny skalní příznivce leteckých “combatsimů”,

Původně jsem chtěl napsat recenzi na Falcon 4, avšak brzy jsem si uvědomil, že Falcon je takovým milníkem ve vývoji a marketingu simulátorů moderních bojových letadel, že by si tato problematika zasloužila důkladnou diskusi…..

Když jsem si po dlouhém váhání konečně zakoupil a nainstaloval F4 a aplikoval poslední patch, tj. 1.07, očekával jsem, že se ocitnu uprostřed moderní války vedené v duchu doktríny “air land battle”, kde budou na straně spojenců aplikovány všechny dosti draze vykoupené zkušenosti především amerického letectva s konflikty podobného typu. Již po několika hodinách ( a několika rebootech) jsem však musel konstatovat, že tato “simulace” je snad jakousi marketingově nevyhraněnou arkádou, ve které je nedostatek reality nahrazován zcela nesmyslnou obtížností tzv. “kampaně.” Je zřejmé, že tvůrci této hry (neboť simulace NENÍ to správné slovo..) si stanovili dva zcela protichůdné cíle: na jedné straně se máte ponořit do komplexně vedené kampaně, kde jste součástí mohutných spojeneckých sil, tvořeným stovkami moderních letadel a vrtulníků a desítkami divizí a na druhé straně je vám přisouzena v typicky americkém stylu role “bullyho” (WSO v Janes F-15 ví co to je..), který i když sestřelí během jedné mise tři Migy 29 nemůže čekat žádné jiné hodnocení než “poor.” Plánovač misí zcela evidentně opomíjí všechny poznatky z posledních kofliktů a plánuje mise stylem nejvíce odpovídajícím vietnamské válce v šedesátých letech. Kdo sledoval např.poslední koflikt na Balkáně, nemohl si nevšimnout hlavních zásad moderní letecké války. Podle některých zdrojů bylo jen 37 % misí určených pro údery na konkrétní cíle, zbytek tvořily mise podpůrné t.j. SEAD, ECM, eskort, recon atd. Letecké údery předcházel stejně jako v Pouštní bouři tzv. “softening”, tedy systematická eliminace objektů velení, spojení a komunikace, GCI apod. pomocí bezpilotních prostředků a křižujících střel.

Co z toho máme v F4? Letíte např. na “deep strike”, “no enemy air response expected” i když po trase je několik nepřátelských letišť v plném provozu, žádný stíhací doprovod není plánován, nemáte žádné informace o spojeneckých letech v oblasti, “area appears to be clearJ ” a z čista jasna vám operátorAWACSu (musí to být prima job) nevzrušeným hlasem oznámi “there are multiple groups…. (!!). Ve vzduchu je najednou několik desítek “bogies”, žádné bližší informace nedostanete, wingman není k ničemu…… Co by asi v podobné situaci udělal skutečný Joe Pilot? Myslím, že by po několika peprných nadávkách urychleně stisknul to kouzelné tlačítko které dělá z bombardéru stíhačku (jettison button) a RTB. Ve skutečném boji je totiž PVO účinná již jen tím, že přinutí utočníka zbavit se výzbroje a rozptýlit jeho pečlivě promyšlenou formaci, zdaleka tedy nejde jen o to něco setřelit! Naproti tomu má však virtuální Joe Pilot neohroženě pokračovat v misi, i když ví, že jeho těžce naložená F16 má přetížení omezeno na 4g (put missile on beam and pull 6-7 g….) a že letí přímo do pasti nastražené nepřátelskou plně funkční PVO s mimořádně schopnou obsluhou. Protože nemá žádný doprovod, musí svého rovněž těžce podvěšeného wingmana použít na vlastní krytí, ten však evidentně není sebevrah a tak raději zaútočí na beztarostně se ploužící muzeální Tu 16, zatímco operátor v AWACSu (vzdušný VAROVNÝ a řídící systém) klidně sleduje jak ho dva MiGy berou do kleští. Teď si teprve Joe uvědomí, že by mohl přijít o své zázvorové pivo v důstojnickém klubu a kličkujíc nízko nad zemí a s kokpitem svítícím jak vánoční stromeček překračuje linii fronty, kontaktuje wingmana (ten je pochopitelně dávno minimálně MIA)…a konečně trochu klidu… Co asi dělají soudruzi od mateřské letky a spojenci vůbec? Ne, to raději nezkoušejte, nepoužívejte prosím vůbec klávesu 8 nebo se vám může stát, že uvidíte dvě, tři, čtyři F16, kus za 20 mil. dolarů jak zcela nepoškozené jdou na přistání a jedna po druhé se zřítí do moře….nebo A-10 jak se poukouší pomoci GBU zasáhnout samochodku, létá stále dokola až je setřelen SA 7…..nebo Tu 16 jak loopingem vymanévruje F 15 atd. Jaká by byla asi realita? Myslím skutečná, ne ta v podání Microprose.

Předně: podmínkou jakékoli úspěšné mise je dezitegrace nepřátelské PVO, pokud se sebelepší pilot na jakémkoli stroji dostane do ohniska integrované, moderně vyzbrojené PVO, nemá příliš velkou šanci a poslat ho tam je zločin. Každá mise je integrována do tzv. package, neboli účelové skupiny, každý např. deep strike by musel být zajištěn stíhacím doprovodem (F15 nebo F14 US NAVY), ECM (EA 6B Prowler, EF 111 Raven, EC 135 R,Q atd). AWACS musí mít neustálý detailní přehled o vzdušné situace v zájmové oblasti, musí sledovat nepřátelská letadla již od startu, musí znát jejich počet, typ, sledovat účel jejich mise.Mimochodem ve válce nad údolím Bikáa v Libanonu byla řada syrských strojů sestřelena raketami AIM 7 hned po startu a to díky izraelským E 2 C…..není možné, aby operátor nevaroval sám z vlastní iniciativy osádky vlastních strojů před nepřátelskými stíhači, každý package má navíc nepřímé krytí, které je možno v případě neočekávaného ohrožení přivolat na pomoc (sorry, you are on your own..). Ostatně myslím si, že není žádný důvod, proč by se údaje o vzdušné situaci nemohly zobrazovat na HSD nebo jiném displeji (threat display), vždyť pokud vím existuje něco jako JTIDS. Nepatří však nakonec tyto skutečnosti mezi “classified” ? A schopnosti protivníka, v tomto případě letectva a PVO KLDR ? Domnívám se, že takový MiG 19 nebo 21 by ve skutečném boji s použitím moderních prostředku REB měl vůbec velké problémy najít vlastní letiště a ne nepřátelské letadlo! A zkuste se podívat jak manévruje např. takový MiG 21, zdá se, že je to zázračný stroj, který příliš neuznává fyzikální zákony! Přitom je málo známou skutečností, že ani MiG 19 ani 21 nejsou a nikdy nebyly žádné soubojové stíhačky, ale tzv. interceptoři, zcela odkázaní na GCI, schopné tak provést jeden útok raketami nebo kanony a vrátit se (snad) na základnu. Ve všech vzušných střetech se ukázalo, že např. MiG 21 není důstojným soupeřem ani pro obstarožní F 4 Phantom. Takto by se dalo pokračovat velmi dlouho, stačí se podívat na Balkán. USAF ztratily 2 – 3 letadla (tzv. sestřelení F 117 nebylo uspokojivě vyřešeno, fámy hovoří i o tom, technici zapoměli před osudným letem odstranit radarové refrektory používané při cvičných letech…), žádné ve vzdušnémk boji, jugoslávské MiGy 21 se prý ani neodvážily vzlétnout. A SAMy? SA 2 a SA 5 nemají v podmínkách REB nárok a ostatní jsou účinné jen v integrovaném systému PVO, SA 7 říkáte, pravděpodobnost zásahu nižší než 10 %, SA 14 kolem 25 %, stačí chvíli počítat, v Jom Kippurské válce jely sovětské raketové závody na plné obrátky aby stačily dodávat SA 2,3,6. Na 33 sestřelů bylo potřeba přes 3000 raket…..

Co je tedy skutečná realita a co “realita” kterou nám nabízí Microprose ? V manuálu tvrdí, že mise ve skutečné F16 je z 99% nuda a z 1% vzrušení a pokud by tomu tak bylo i v simulaci (hře), nikdo by ji nekupoval. Skutečně by ji nikdo nekupoval? Skutečně si lze myslet, že v dnešní době bude někdo věnovat stovky hodin svého času takovému produktu aby jej “zvládnul” a rozdrtil severokorejce za pomocí postupů, které nemají s realitou nic společného (mám teď na mysli různé “číty”, kterých je na Webu plno). Pokud někdo chce abych vynaložil toto úsilí, musím vědět, že se mnou hraje poctivou hru a že mi to přinese něco trvalého např. poznání jak vypadá skutečný moderní vzdušný boj a nebude drze tvrdit, že všechny nedomyšlenosti jsou jen “fog of war”. Pokud to i pak bude 99% nudy, smířím se s tím. Pokud by se však jednalo o skutečně věrnou simulaci, věřím tomu, že každý virtuální pilot by od startu do přistání měl skutečně co dělat….

Má tedy cenu čekat na patch 1.08 ? A co vlastně čekat od simulátorů moderních bojových letadel? Myšlenka, která stála na počátku vzniku Falcona byla jistě dobrá, její realizace se však totálně nezdařila, náprava by znamenala hluboké zásahy do celého produktu a to není možné. Z čeho mají mít tedy radost skalní virtuální piloti? Největší naděje posledních let dost zklamala a můj dojem z produktů od Janes a bohužel i Microprose není dobrý. V podstatě se jedná o podvod, ke kterému se bohužel horlivě přidává třeba i mnou velmi ceněný combatsim.com. Snad SU 27 2.0 ? Ani Flanker nebude jistě stoprocentní realita (např. avionika, nebude GCI, vrtulníky, poněkud degradované schopnosti západních strojů ve strovnání s ruskými..) ale tento sim alespoň nic nepředstírá, sami si můžete rozhodnut co a z jakého úhlu chcete vidět, můžete si přehrát plnohodnotný tracker, máte prostě pocit, že když na vás letí 48N6 a dostane vás je to vaše chyba, můžete sledovat její parametry, akcelaraci, manévrování apod, neexistují zde nesmyslné padlocky s červeným kosočrverci…..každý virtuální pilot má ve Flankáči prostě tu jistotu, že “co se v mládí naučí, to ve stáří jako když najde” a hlavně že znovu a znovu má šanci zažít ten krásný pocit ze skutečného létání (alespoň pokud bude mít nějaké to PII 400+ a “lot of memory”)…….

O řadě aspektu simů moderních bojových letadel by se dalo diskutovat snad do nekonečna, rád si s kýmkoliv na dané téma “zamajluju”...

07.11.99
                                                                                               "SLAMMER" 


MÁTE-LI NĚKDO TENTO SIM , MŮŽETE SEM I VY POSLAT SVůJ NÁZOR NEBO HODNOCENÍ !!

ic_111.gif (67 bytes)
ic_25.gif (58 bytes)

MINIMÁLNÍ DOPORUČENÁ TESTOVACÍ
Pentium 166 Pentium II 266 > Celeron 300A>450
32 MB RAM 64 MB RAM 128  MB RAM
Hi Color graphics (640x480x16bit) D3D graphics card CL Riva TNT
sound card 16bit sound card SB Live !
4x CD ROM 8 x CD ROM 32xCD ROM
joystick+throttle F16FLCS+TQS+Elite
175MB HD 400MB HD
ic_111.gif (67 bytes)

FALCON 4  FPS benchmark test page

ic_25.gif (58 bytes)

Microprose - výrobce
FALCON 4 - simulátor / oficiální stránky /
Tech Support - pomoc s FALCON 4
Tech Support - pomoc s FALCON 4
JINDE O FALCON 4
Sim News - nové informace z oblasti simulátorů (F4 především)
iBETA - nové patche a informace (převzali štafetu po Microprose)
PMC Tactical Fighter Wings - nové terény a projekty pro Falcon 4
F4Alliance - vývojáří doplňků pro Falcon 4 ( B1B, A-10,..)
Falcon40.Com   - informace a soubory pro Falcon 4
Falcon 4.0 Headquarters - aktualizované stránky o  Falcon 4
Falcon 4 tuning - rady jak vyladit F4 na maximalní výkon
War Stories  - stránky autora editoru skinů
FALCON 4.0 - české stránky o Falcon4 (informace, rady, návody)
FALCON 4 WebRing - seznam stánek o F4
Splash 1 Internet Magazine - o FALCON 4
Falcon 4 page - o FALCON 4
THE 209th VFS DELTAHAWKS - o FALCON 4
ic_111.gif (67 bytes)
ic_25.gif (58 bytes)

F4108US.EXE info 18 MB

07.12.99

- patch pro F4 ( US a UK verze ) - oficialní - poslední
FALCON4_108i2.ZIP info 1,75 MB

24.12.99  

- patch pro F4 ( neoficiální )
iBeta F4 Realism Patch v4.0 info 3,8,MB

20.07.00

- poslední upgrade od iBeta
F4Patch211.zip

RP4 How2Install

4,48 MB

05.08.00

- souhrn většiny externích patchů v jeden, s možností výběru
F4Patch 3.0 Standard Package - F4Patch 3.0 (3.2 MB) http://www.bierling.net/joel/pages/falcon4/f4patchreadme.htm
22.11. FALCON 4 - Realism patch 4 je venku ! ( 2, 92 MB )
21.11.
FALCON 4 - manuál pro Realism patch 4 již k dispozici (6,8 MB)
PROSTŘEDÍ PRO F4
BALKANS
    
Falcon4BalkansTheater-b5c.exe
info 11,9 MB 16.10.00 - prostředí Balkánu a okolí
PORTUGAL
    
Portugal_Theater_BETA1.zip.zip
2,8 MB 26.09.00 - Portugalsko, Špnělsko,Francie,Maroko a Alžír
VIETNAM
    
VietnamTheaterBETA2.zip
info 2,1 MB 19.11.00 - prostředí Vietnamu s dynamickou kampaní
FALKLANDS
    
VietnamTheaterBETA2.zip
             
               
FalklandsBeta1.zip 
   5  [5 is the best]
   f4Falkland 
  0   [read]

 

             
               
               
               
               
MODIFIKACE 
B1B
A-10
OSTATNÍ 
F4SKIN2B45.ZIP       235 kB     - editor skinu pro Falcon 4 (vylepšeno uživatelské rozhraní)
3Dsound              
3D-Sound November 08,2000
Enhances the sounding of falcon 4.0 for a better stereophonic effect and makes it more realistic as well.
   3dSounds.zip 
   5  [5 is the best]
  
 

 

31,87 MB
Joel Bierling's brand new F4Patch 3.1 can now be downloaded at F4Community. In addition to this there is also a Sound Addon and a Skin Add On and a Cockpit Add On (for F4Patch 3.1) available

Download:
F4Patch 3.1
F4Patch_Sound_31.zip
F4Path_Skin_31.zip
F4Patch_Cockpit_31.zip
F4 UPADATE - oficiální stránka s updaty pro F4 (...ale moc jich tam neni )
F4 files - stránka se soubory,kokpity,zvuky,mapy,.. ( FrugalsWorld)
Falcon 4 keys 329 kB - klávesy k F4 ( JPG soubor )
SUPERF4.ZIP 2.29 kB - ...aby vám FALCON 4 lépe šel !
SUPERF41.ZIP 4.05 kB - ...aby vám FALCON 4 ještě lépe šel !
F4-TM.ZIP 2.55 kB - konfigurační soubory pro Thrustmaster HOTAS
F4-TM2.ZIP 2.87 kB - konfigurační soubory pro Thrustmaster HOTAS
FALCON4.ZIP 2.19 kB - konfigurační soubory pro Thrustmaster HOTAS
F4-TM3.ZIP 3.04 kB - konfigurační soubory pro Thrustmaster HOTAS
F4103UK.EXE info 2.2 MB - patch pro F4 /UK verze/
F4104US.EXE info 5.4 MB 3.2.99 - patch pro F4 /US a UK verze/
F4106US.EXE info 6.5 MB 20.3.99 - patch pro F4 /US a UK verze/
F4107US.EXE info 10 MB 24.7.99 - patch pro F4 /US a UK verze/
F4skined-1.5.zip 16 Kb - editor skinu pro Falcon 4
iBeta F4 Realism Patch v3.0 info 3,8,MB

20.07.00

- poslední upgrade od iBeta
ic_111.gif (67 bytes)
ic_25.gif (58 bytes)

FALCON 4 - OFICIÁLNÍ PŘÍRUČKA STRATEGIE
Od konce června si můžete koupit manuál pro FALCON 4.0 v češtině. Není to přímo překlad manuálu, ale jedná se o knihu, která se manuálu (obsahově) velmi podobá. V originálu ji vydala firma PRIMA, která se specializuje na herní příručky. Najdete tu detailní popis avioniky, zbraňových systémů i taktiky, chybí však popis jednotlivých trénikových misí. Autorem knihy je Peter "Boomer" Bonanni a James "Linus" Reiner (spoluautoři FALCON 4 ). Tuto knihu si mohou koupit i ti, kteří F4 nemají, protože obsahuje spoustu zajímavých informací a rad, které se hodí i pro jiné simulátory.
Knihu koupíte v počítačových obchodech nebo si ji můžete objednat na dobírku přímo u firmy STUARE, která překlad a vydání zajistila.
Takže vzhůru do obchodů a doufám, že nyní, kdy padla  poslední překážka v pořádném rozšíření F4, se zanedlouho sejdeme na internetu ve virtuálních soubojích ;-)).

Kniha je rozdělena do 25 kapitol , obsahuje kartu ovládání, má celkem 372 stran a stojí 445,-Kč.
Objednací číslo : ISBN: 80-238-3941-1

Obsah :

  •   ČÁST I - UŽIVATELSKÉ ROZHRANÍ FALCONA
    Kapitola  1  -  Představení Falcona
    Kapitola  2  -  Okamžitá akce
    Kapitola  3  -  Vzdušný souboj
    Kapitola  4  -  Taktická bitva
    Kapitola  5  -  Kampaň
  •   ČÁST II - ZÁKLADY LÉTÁNÍ
    Kapitola  6  -  Základy ovládání letadla
    Kapitola  7  -  Pohledy
    Kapitola  8  -  Uspořádání a zařízení kokpitu
    Kapitola  9  -  Letové operace
  •   ČÁST III - AVIONIKA
    Kapitola  10  -  Radar
    Kapitola  11  -  Rakety vzduch-vzduch
    Kapitola  12  -  Využití kanónu ve vzdušných soubojích
    Kapitola  13  -  Neřízené zbraně
    Kapitola  14  -  Laserově naváděné bomby
    Kapitola  15  -  AGM-65 Maverick
    Kapitola  16  -  Zaměřovací systém HARM
  •   ČÁST IV - ZÁKLADY BOJE
    Kapitola  17  -  Maximální výkony Falcona
    Kapitola  18  -  Základní bojové manévry
    Kapitola  19  -  Základy stíhání
  •   ČÁST V - POKROČILÉ TAKTIKY
    Kapitola  20  -  Mise pro Falcona
    Kapitola  21  -  Plánování mise
    Kapitola  22  -  Taktiky útoků vzduch-vzduch
    Kapitola  23  -  Taktiky útoků vzduch-země
    Kapitola  24  -  ACMI debrief
    Kapitola  25  -  Pilotní záznamy
  •   PŘÍLOHY
    A - Začínáme
    B - Nastavení telefonního seznamu
    C - Přehled rádiových příkazů
    D - Karty mise
    E - Seznam leteckých základen na korejském bojišti
    F - Souhrn poruch avioniky
    G - Vysvětlivky
  •   REJSTŘÍK 

Oproti manuálu například chybí kompletní popis komunikačních príkazů (manuál kapitola 23 ). Některé příkazy sice v knížce najdete, ale jsou různě roztroušeny. Většinou ale tak, že jsou u příslušné kapitoly která se danému tématu věnuje.  Bohužel například příkazy (dotazy) AWACSu jsou popsány jenom některé (příloha C je jenom výpis příkazů bez komentáře). 

 


Email pro FSB (připomínky, názory, návrhy ) Na stránku IN ACTION Page UP

Copyright © Petr"Shark" Kerle
Last update 09.03.2001